Saturday, March 3, 2012

Tuesday with Morrie

Bila baca buku ini di helaian-helaian terakhirnya, mata memang dah merah.Rasanya, seolah-olah aku pun ada sama dengan Mitch Albom di detik-detik terakhir Professor Morrie hidup di atas dunia.The way the writer describes the pain yang terpaksa ditanggung oleh Professor Morrie di akhir hayatnya pun boleh buat semacam aku juga menanggung sama kesakitannya.Tengah-tengah baca tu pun dada boleh rasa ketat,nak menangis.Sedar-sedar hidung dan mata dah berair..

Tema buku ini adalah cukup simple, MAKNA SEBUAH KEHIDUPAN.Mengisahkan hari-hari terakhir seorang Professor bersama dengan bekas pelajarnya di universiti.Professor Morrie menghidap penyakit ALS.Penyakit saraf yang menyebabkan badan beliau lumpuh sedikit demi sedikit dan akhirnya dia terpenjara dalam tubuhnya sendiri.Walaupun sakit tenat , Professor Morrie masih positif dan dia selalu katakan yang dia seorang yang beruntung dan kasihan melihat orang-orang disekelilingnya tidak menikmati hidup dengan gembira.

Setiap hari Selasa, Mitch akan datang jumpa Professor Morrie untuk belajar tentang kehidupan.Kelas bermula selepas sarapan.Tiada gred diberi,tiada buku yang digunakan tapi banyak topik yang diajar antaranya ialah tentang cinta, karier, komuniti, keluarga, aging (penuaan), kemaafan dan kematian.The last lecture was brief, only few words and a funeral was held in lieu of graduation.Sepanjang proses pembelajaran, Mitch ditugaskan untuk menyiapkan satu tesis.Dan sebenarnya, buku ini lah tesis terakhirnya bersama Professor Morrie.

My favourite chapter is the "The Seventh Tuesday: We Talk About The Fear Of Aging".I am 25 years old.Still not married and have no job,I mean real job!.Every night before going to sleep I always wish that I am 17 again because reflecting upon my youth, I don't think I am a happy teenager.I made a lot of mistakes and many things I wish I do I did't do.After read this chapter, I realise that I haven't found the meaning of my life yet.Atau dengan erti kata lain, aku memang tak puas hati dengan hidup aku sekarang and envy those peoples yang boleh buat benda yang dia nak,yang dia suka. Tapi, kalau kita puas hati dengan hidup kita, semua benda yang kita buat dah tercapai, kita tak akan teringin untuk jadi budak belasan tahun balik sebaliknya kita akan sentiasa mahu ke depan untuk buat benda-benda baru.

"If you always battling against getting older,you're always going to be unhappy, because it will happen anyhow"

By reading this book, you will learn a lot on how to live your life.Buku ini macam bagi strategi macammana nak value your life and make the best of it.Tak mahal pun,lepas diskaun 15%, jadi RM30.Nipis je bukunya...dan baunya harummmmm..ek ela,boleh plak.Hehe.Ok,till then, Bye.

Wassalam.



2 comments:

  1. kadang2 orang y boleh buat bende yang dia nak, yang dia suka, pun x pernah puas dgn hidup. Apatah lagi yang sebaliknya.

    Sometimes, u just have to accept that not everything in life is beautiful. Like me, I am happy with what I do, I love my job,I love being me now and I never wished to go back to when I was a teenager ever again. I look forward to life, but like you, scared to death of aging. Even though my life is full, but I have yet to live.

    I haven't find love.

    and by finding that, I believe is why professor morrie was content until the day he died.

    ReplyDelete