Friday, February 4, 2011

Sila naik taraf Bahasa Melayu anda.

Ayat 1
byeww smue !! aq benci g uma nenek aq !! xd laptop ,,x fb ,, benci !! asl laa nk g sne !! buhsan towl laa !!
Ayat 2
korank pena x dpt pkwe yg sngup korban kn per jew asl kn korank bhgie ??pena x ??
Ayat 3
alaaa..nyh semue sala aq kew sala dy erk ??mcm sala die !! mcam sala aq !!frast laa !! nyh smue sbb dax bngang 2 !!aduh !! sury bie !!!
Ayat 4
aq nk criw pkwe cine laaa...kt nerw erkk nux criw??aq jelez nyh...kwn aq sekor daa dpt pkwe cine..aq je lowm...jelez2...



Thanks anak Pak Man for the video.Finnalyyyyyyyyyyyy,ada jugak orang yang nak buat video pasal bahasa ewww ewww ni kan.Ayat 1,ayat 2,Ayat 3 dan ayat 4 tu semua aku cilok dari status FB aku..tak tahulah bagi korang,tapi bagi aku this is so annoying.Kenapa...?Sebab bila aku baca status-status macam ni,mulut aku pun cenderung nak termuncung-muncung..tak tahu kenapewwwwww..perghh,effect ewww kat belakang ayat tu memang dasyat.


Ayat 5
KeNaPa MaNuSiA SuSaH SaNGaT NaK DiPerCayai..BenciNyA Aq!
urghhhh,tension aku camni.

Ayat 5,lagi satu pesen bahasa yang buat aku rasa nak high 5 muka aku sendiri.Eh tolonglah...kenapa perlu bersusah payah nak tekan-tekan shift banyak-banyak kali semata -mata nak tulis ayat camni.Tulis biasa-biasa dah la..kejap kecik kejap besar..tak nampak artistik pun lah.

Ayat 6
Ya Allah,bntulah hmbamu y dlm ksshan ni.Tbhknla htku.Sggh aq xbdya.tnjkknlh aq jln y bnr.bntulh aku dlm mbuat kptsn.

Perkataan "aq" yang sepatutnya dieja "aku".Lebih menjengkelkan kalau dia tulis "akue".Bila aku nampak orang tulis macam ni,aku mestu baca "akiu" ataupun "akuwe".Seriyess,ini sangat tidak kewl gilewr nux maty OK.Oh lagi satu,aku lagi suka kalau baca blog or,status-status kat FB yang guna ayat penuh.Contoh:

YA Allah,bantulah hambamu yang dalam kesusahan ini.Tabahkanlah hatiku.Sungguh aku tak bedaya.Tunjukkanlah aku jalan yang benar.Bantulah aku dalam membuat keputusan.


See..lebih senang dibaca bukan.


Aku buat pos ni bukan untuk menyakitkan hati sesiapa OK.This is just my opinion.Aku pun Bahasa Melayu tunggang langgang.Tatabahasa pun lintang-pukang.Tengok entry ni sudah.Aku pun pernah terjebak dalam budaya bahasa ewww ni tau,alahh,korang pun menagku je la..hehe..tapi itu dululah.Masa bahasa ewww ni di zaman kegemilangannya lagi.

Kepada kawan-kawan FB aku yang aku cilok status korang letak dalam entry ni,harap halalkan la eh.Marilah sama-sama kita berbahasa seperti orang normal yang lain ye..bukan seperti di zaman-zaman myspace dulu.Cuba imagine,kalau tokoh-tokoh bahasa seperti Pendeta Zaba baca ayat-ayat ewww camni,tak ke tersinggung dia nanti.










OK la...BYE!


4 comments:

  1. pegi lapor dekat PERKASA mahupun GAPENA. tapi lebih better dekat PERKASA. ini serius melampau.

    kedaulatan bahasa telah tercemar. dicemar oleh bangsa sendiri. bwahaha! nais!

    ReplyDelete
  2. antudegil

    OK..harap2 PERKASA dapatlah membantu menbanteras gejala ni.bahaya..takut jadi wabak pulak nanti.

    ReplyDelete
  3. same goes to me.sgt tak suka bahasa ewww ewww ni.huhu.made an entry bout it too.rajin singgah la k. ;)


    http://noufaeqa.blogspot.com/2011/02/wajib-baca-khas-untuk-sapeww-yunk.html

    ReplyDelete
  4. hahaha...
    ni semua bahasa budak2 baru nk naik ni..
    kononnye 'kewwwl' laa tu..
    tapi btul laa..
    jdg2 mulut kte gak yg jd senget..
    tekak jugak yg perit sbb nk bc satu2 ayat 'diowrunk' nih

    ReplyDelete