Wednesday, November 2, 2011

Cakap-cakap

Sebelum berkata-kata,banyak benda yang perlu di difikirkan.Bukan boleh main cakap je.Sebelum nak bercakap tu,banyak benda yang perlu kita tanya pada diri kita sendiri.Contohnya,perlu ke aku cakap macam ni?Benda yang aku nak cakap ni benda baik ke...benda jahat.Betul ke benda yang aku nak cakap ni?Kalau aku cakap,agak-agak ada tak orang  yang akan terluka dengan kata-kata aku?Bagus aku cakap ke baik aku diamkan je...?

So,jangan jadikan lidah kita ni terlampau fleksibel sangat.Cakap bukan-bukan.Tabur fitnah sana-sini.Umpat caci maki orang.Dan yang paling aku benci manusia yang suka menghasut manusia lain benci  pada manusia lain.Sebab bagi aku,buruk mana pun manusia tu...biarlah aku nilaikan sendiri.Tak perlulah orang lain nak inform kat aku perihal celah kain dia.Aku tak respek lansung orang macam ni.Kau burukkan orang depan aku,tapi hakikatnya pada pandangan aku,kau burukkan dan busukkan diri kau sendiri depan aku.

Aku tak percaya karma.Tapi aku percaya,Allah akan balas setiap kejahatan yang kita buat atas dunia ni.Tidak kat dunia,kat akhirat sana.Cepat atau lambat je.

P/S:Banyak bercakap,maka banyaklah dosa.Banyak dosa,maka matilah hati.Bila dah mati hati,neraka lah tempatnya.

No comments:

Post a Comment