Sunday, May 15, 2011

Maaf yang ikhlas

Besar bezanya maaf yang ikhlas dengan maaf yang tak ikhlas.Orang yang ikhlas bila meminta maaf adalah orang yang betul-betul tahu akan kesilapannya dan cepat-cepat pergi minta maaf dengan orang yang dia terbuat salah.Tapi orang yang tak ikhlas akan pergi minta maaf bila dia tahu orang sekeliling dia dah tahu yang dia buat salah and the only reason why dia pergi minta maaf adalah sebab dia takut orang lain akan marah dan pulaukan dia.


Orang macam ni bolehlah diklasifikasikan sebagai seorang yang FAKE.Dan kadang-kadang aku pun tergolong dalam kategori orang yang macam ini sebab aku tahu  nak ikhlas bukan benda yang senang.I admit that.Kadang-kadang kita pergi minta maaf dengan orang bukan sebab rasa bersalah pun,tapi sebab friendship dan sanggup kita korbankan ego kita.


Tips untuk minta maaf..hihi,koya sungguh nak bagi orang tips.



  • Pertama sekali tolong jangan berpura-pura.Tunjukkan yang kau betul-betul rasa bersalah.Buat muka monyok sikit...hihi,tapi jangalah nampak fake sangat wei..dan lagi satu,jangan bagi alasan bodoh.Dah kalau nak minta maaf tu,minta maaf je la.Nak banyak cakap buat apa..

  • Bila minta maaf,tengok mata orang tu.Kalaupun dia macam tak bagi respon,janganlah kau pulak nak mengamuk.Ingat senang ke orang yang dah terluka ni nak maafkan korang.Kau takleh ar nak expect orang tu boleh terus maafkan kau pastu nak guna hadis "sedangkan rasul maafkan ummatnya".Apa kau ingat ummat manusia zaman sekarang ni semua taraf nabi?

  • Bila minta maaf,cakap I'm sorry..and just end the topic.Janganlah bila dia dah maafkan kau,kau terus jadi tak puas hati,main salahkan dia plak.Dah tu,bila asyik duk blame antara satu sama lain,bila game nak over...?

  • Sebaik-baiknya,minta maaf face to face,buka face to book..or via phone or SMS.Better meet her/him in person.Tapi kalau aku,aku prefer tak jumpa depan-depan..hehe.Sogan la den.



  • When nails grow. We cut nails, not fingers. Similarly when ego grows. 
    Cut the egonot a Relationship!

    Sekian.

    2 comments:

    1. betul.bukan senang nak ikhlas.huhu.

      ReplyDelete
    2. izzati.,bukan senang tapi cubalah jugak nak ikhlaskan diri..hehe

      ReplyDelete